KLASSISK YOGA & MEDITASJON på Bislett

 

Styrke – Fleksibilitet – Pust – Avspenning

 

Nye kurs har oppstart April 2018

Fortsatt ledige plasser! Påmelding her

 

Yoga er en helhetlig form for trening der vi jobber med fysiske stillinger for å øke styrke og fleksibilitet, pusteøvelser for å øke energinivået i kroppen, avspenning for å slippe tak i stress, og meditasjon for å utvikle konsentrasjon og tilstedeværelse.

I den klassiske yogaen henter vi inspirasjonen i en ubrutt tradisjon som går tilbake til de tidligste kildene i indisk tradisjon, for over to tusen år siden. Undervisningen er likevel tilpasset moderne vestlige menneskers behov og er fri for ideologisk eller religiøs overbygning.

 

Yoga_pose

 

Nybegynnerkurs: Onsdager kl 17 – 18:30

Her vil du få en grundig innføring i alle yogaens elementer, og du vil ved kursets slutt kunne praktisere på egen hånd mange av de øvelsene vi har gått igjennom. Du vil lære de grunnleggende fysiske stillingene, flere enkle pusteøvelser, og du vil bli kjent med avspenningens positive virkninger på kroppen og sinnet. Dette er et kurs som passer for alle, uansett alder, treningsform og eventuelle skader.
10 uker – Oppstart 18. april

 

Viderekomne: Onsdager kl 19 – 20:45

Dette kurset er for deg som har noe erfaring med yoga fra før – for eksempel klassisk yoga, Ashtanga, Hatha yoga, Vinyasa, Bikram e.l. Det er en videreføring av nybegynnerkurset og vil ha mange av de samme elementene og strukturen. Nye, mer avanserte fysiske stillinger og pusteøvelser vil bli introdusert, og vi vil fordype arbeidet med meditasjon og energiøvelser.
10 uker – Oppstart 18. april

 

Påmelding

 
Faktura sendes ut etter første kurskveld

Ditt navn

E-post

Adresse

 Nybegynnerkurs (10 x 1,5 timer): 18.4 – 27.6, kl 17:00, kr 2000

 Viderekomne (10 x 1,75 timer): 18.4 – 27.6 kl 19:00, kr 2000

Spørsmål eller kommentarer

 

Praktisk informasjon

Kursene foregår på Oslo Yogastudio, en luftig og lys yogasal på Bislett i Oslo.

Alt av utstyr (matter, puter, pledd) finnes i yogasalen. Ha med deg klær du kan bevege deg i, og unngå å innta et større måltid de siste to timene før yogatimen. Kom gjerne 10-15 minutter før slik at du har tid til å falle til ro før timen begynner.

 

Adressen er Rosenborggaten 19 C, inngang fra Pilestredet (vis à vis Stensparken).

Kontakt Gunnar på telefon 90 73 08 14 hvis du trenger hjelp med å finne frem.

Offentlig transport: Både trikk nr 11 og 19 (stoppestedet Bogstadveien) og trikk nr 17 og 18 (stoppestedet Bislett) stopper i nærheten. Buss nr 21 og 118 stopper ved Bislett, og buss 111 stopper i Bogstadveien. Ellers kort vei til Majorstua T-banestasjon.

Parkering: Parkeringsmuligheter i bakgården og i gatene omkring.

 

Mer om yoga…

Det første som møter oss i yogapraksisen er arbeidet med den fysiske kroppen: styrke, fleksibilitet, energi, pust. Men yoga er så mye mer enn det. De mentale virkningene av yoga er minst like viktige. Her er tre aspekter som peker seg ut.

 

YogaNidra

Styrke fokus

Vi lever i en tid der informasjon flyter stadig raskere. Dette stiller nye krav til vår bruk av tid og oppmerksomhet. Det er lett å bli revet med i denne strømmen av inntrykk, forpliktelser og distraksjoner, og dermed miste overblikk og evne til konsentrert arbeid og tilstedeværelse.

Å styrke vår evne til å fokusere er derfor en helt grunnleggende støtte vi kan gi oss selv.

 

Gjenetablere selvregulering

Kronisk stress, lite overskudd og utbrenthet er tegn på at kroppen vår ikke så lett klarer å nedregulere aktivitetsnivået sitt etter en stressende periode.

Vi kan da ofte ty til mindre oppbyggelige måter å regulere oss selv på, slik som overdreven bruk av alkohol, mat, TV, sosiale medier eller lignende. En svekket evne til stressregulering er kanskje den viktigste årsaken til sykefravær i Norge i dag.

Å tilføre oppmerksomhet til kroppen gjennom yoga, avspenning og arbeid med pusten gjør at vi igjen blir i stand til å lytte til kroppens signaler. Da muliggjør vi en naturlig og intelligent selvregulering. Vi blir mer i stand til å være tilstede i kroppen vår på en uanstrengt og avspent måte. Det kan oppleves som å hvile i det å bare være.

Fra denne tilstanden av væren i oss selv og vår egen kropp kan vi så hente overskudd til å takle hverdagens utfordringer.

 

Mental klarhet

Kreativitet, overblikk og intuitiv innsikt er resultat av et overskudd av energi og vitalitet i kropp og sinn. Det å kjenne seg «klar i toppen» eller å være «klartenkt» innebærer frihet fra indre støy som for eksempel stress, bekymringer eller sløvhet.

Albert Einstein mente at vi løser problemer på et annet nivå av bevissthet enn der problemet oppstod. Gir vi kroppen tilbake evnen til å regulere stress samtidig som vi styrker vårt mentale fokus, øker vi vår mentale klarhet slik at vi kan utvide vår nåværende bevissthet og tenke nytt.

 

 

Buddha

 

Om læreren

Gunnar Gjermundsen

Gunnar Gjermundsen er utdannet yoga- og meditasjonslærer innen den klassiske hatha-yogaen, ved den 3,5-årige utdannelsen på Yogalærerskolen i Norge. Dette er en levende videreføring av den eldste yogatradisjonen fra det indiske subkontinentet. Fysiske stillinger, pusteøvelser, energiøvelser, avspenning og meditasjon inngår som elementer i dette arbeidet.

Gunnar har også studert meditasjon innenfor den tibetanske buddhismen, med lærerne Daniel P. Brown, Ph.D og B. Alan Wallace, Ph.D, og har undervisningserfaring fra flere yogaskoler i Oslo-området, blant annet Yggdrasil yogaskole, Oslo Yogastudio og Asker og Bærum Yogaskole.

Ved siden av yogaundervisningen jobber Gunnar til daglig som psykolog i privat praksis i Oslo.

 

Yoga og meditasjon i Oslo